اجرای بلوک سبک

راهنمای اجرای بلوک سبک و بررسی نکات کلیدی

بلوک هبلکس یا بلوک سبک یکی از مصالح ساختمانی نو ظهور در صنعت ساختمان است. و به علت مزایای زیادی مانند ، سبک بودن، غیر قابل اشتعال بودن، عایق حرارت، عایق صدا و موارد دیگر که دارد. بیشتر معماران و مهندسان ساختمان استفاده از آن ها را بهتر از مصالح ساختمانی دیگر مانند آجر می دانند. اما برای استفاده مناسب و بهره وری درست از بلوک سبک نیاز است، که کار با آن ها را آموزش ببینیم . در این مقاله سعی داریم راهنمای اجرای بلوک سبک و بررسی نکات کلیدی آن را به طور مختصر شرح دهیم.

بلوک های سبک در معماری حاضر و ساخت انواع سازه ها کاربردهای زیادی دارند. اما بیشترین استفاده آنها در صنعت ساختمان سازی است. به طور مثال از بلوک های سبک برای دیوار چینی، سقف زنی و کف سازی یا مناطق دیگر ساختمان استفاده می کنند. اما نوع اجرای هر کدام از آنها متفاوت است. نکته ای که باید قبل از کار با این نوع بلوک ها به آن توجه کنید. این است که به علت استقامت کم بلوک های تولید شده در ایران، برای ساخت دیوار بار کش نمی توان از بلوک سبک استفاده کرد.

راهنمایی اجرای بلوک سبک برای دیوار

اجرای بلوک سبک برای دیوار

دیوار چینی با بلوک هبلکس به همان روش دیوار چینی سنتی انجام می شود . تنها تفاوت آن استفاده از چسب هبلکس به جای ملات سیمان برای محکم کردن بلوک ها است. البته اگر برای دیوار چینی از بلوک aac استفاده می کنید برای حمل آنها حتما به جرثقیل نیاز خواهید داشت.

برای ساخت دیواری بی نقص با این بلوک باید به موارد زیر دقت کنید:

یکی از مهمترین مراحل در اجرای دیوار هبلکس رج اول است. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، و ملات دهی هبلکس خوب نباشد در ادامه کار با مشکل مواجه خواهید شد. در این حالت یا دیوار استحکام لازم را نخواهد داشت و یا تراز نخواهد بود.

تراز بودن دیوار مهمترین بخش تیغه کشی است . پس باید در حین دیوار چینی، از تراز بودن بلوک ها مطمئن شوید. برای این کار بهتر است، از تراز کالیبر استفاده کنید، و با چکش پلاستیکی بلوک های نا تراز را صاف کنید.

نحوه ی برش بلوک سبک

هنگام اجرای دیوار یا سقف و یا مناطق دیگر ساختمان که از بلوک هبلکس استفاده می کنید. ممکن است در برخی از نقاط شاید به بلوک کوچکتری نیاز داشته باشید. و باید بلوک ها به اندازه ی مناسب برش بزنید. برای برش زدن بلوک سبک به راحتی می توانید از اره برقی یا اره دستی کمک بگیرید. ولی برای برش بهتر ، می توانید از یک اره کاربید با تیغه ی الماس استفاده کنید.

بعد از ساخت دیوار با بلوک سبک ، باید برای اجرای تاسیسات محل هایی را روی دیوارهای که لازم است برش بزنید یا به اصلاح سوراخ کنید. برای اینکار طبق نقشه شکاف هایی برای قرار گرفتن لوله ها و یا سیم های برق و دیگر اتصالات ساختمان در دیوار ایجاد کرده ،و بعد از نصب آنها از مش فایبرگلاس و ملات برای پوشاندن شکاف ایجاد شده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلوک هبلکس با سایر بلوک های ساختمانی

طریقه ی آماده سازی ملات بلوک سبک

آماده سازی بلوک هبلکس

برای آماده سازی چسب هبلکس باید یک کیسه چسب را با ۷ لیتر آب مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آب به خوبی مخلوط را هم بزنید، تا ماده ای یکنواخت بدست آید. کمی صبر کنید تا مخلوط قوام مورد نظر را پیدا کند ، و مجدد ملات را هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

در این مرحله چسب هبلکس آماده استفاده است. توجه کنید برای استفاده از این ملات تنها ۲ ساعت زمان دارید و بعد از آن چسب بلا استفاده می شود .

برای چسباندن بلوک ها با چسب به اندازه ۲ الی ۵ میلی متر از آن را روی بلوک ها قرار دهید و جهت صاف کردن چسب هبلکس از ماله شیار دار استفاده کنید.

شیوه ی ملات دهی بلوک سبک:

برای کنار هم نگه داشتن بلوک های سبک نیاز به ملات نیست. این بلوک ها را باید با چسب مخصوص به یکدیگر بچسبانید. برای اینکار درز های اتصالات را با چسب aac پر کرده، و از ملات برای صاف کردن آن استفاده می کنند. اما بهتر ملات رج اول از نوع ملات سنتی باشد.

نکات کلیدی دیوار چینی با بلوک سبک

  • برای دیوار چینی با بلوک هبلکس زمین باید صاف و تراز باشد.
  • برای دیوار چینی حتما باید جنس بلوک ها از یک نوع باشند. در نتیجه برای پروژه های بزرگ بهتر است .از کارخانه بلوک هبلکس خرید نمائید تا تمام بلوک های مورد نیاز از یک نوع و یک جنس باشند.
  • برای اتصال بلوک ها ضخامت چسب باید ۳ الی ۴ میلی متر باشد.
  • قبل از دیوار چینی بلوک ها باید خیس شوند. برای اینکار یا بلوک ها را در آب فرو برده و سریعا خارج کنید، و یا سطح بلوک ها را خیس کنید.
  • در حین کار با بلوک هبلکس مقاوم سازی و تراز کردن را فراموش نکنید.
  • اگر به جای چسب هبلکس از ملات استفاده می کنید. باید عمل آوری نیز انجام دهید.

اجرای سقف با بلوک سبک:

بهترین روش اجرای سقف با بلوک هبلکس استفاده از تیرچه است. یا به اصلاح سقف باید تیرچه بلوک شود.

کاربرد تیرچه در سقف به علت سبک شدن وزن سقف یکی از رایج ترین روش های اجرای سقف است. که برای بلوک های هبلکس نیز پیشنهاد می شود. تیرچه بلوک با اینکه وزن سقف را کاهش می دهد ، اما بسیار مقاوم و در برابر زلزله پایدار است.

نتیجه گیری:

بلوک هبلکس یکی از مصالح ساختمانی محبوب در دوره ی جدید است. اما برای کار با آن بهتر است، به تمام نکات گفته شده توجه کنید. تا سازه ای بی نقص داشته باشید. علاوه بر یادگیری شیوه ی کار با بلوک های سبک برای ساخت انواع سازه ها ، کیفیت و جنس خود بلوک ها نیز در نتیجه کار بسیار حائز اهمیت هستند. پس بهتر است برای تهیه بلوک های استاندارد و با کیفیت حتما از مراکز معتبر خرید نمایید.

اگر هم بتوانید مستقیم از کارخانه خرید کنید. علاوه بر کیفیت عالی، بلوک ها را با کمترین قیمت خرید خواهید کرد. اگر این مطلب از نمایندگی بلوک هبلکس برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها آن را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *